Varför behöver du förklarande film?

Film och animation

En explainer-video är ett oslagbart verktyg inom marknadsföring av komplexa tjänster och produkter: informationsrik, koncis, lättsmält, flexibel och varumärkesbyggande.

Skrivet av Radka, motion graphics designer hos QueensLab, radka@queenslab.se

Vi lever in ett konstant informationsbrus

Känner du ibland att ingen talar ditt språk? Du har en fantastisk idé som kan rädda världen men ingen fattar?
I dagens värld är människor extremt rädda om sin tid. Oftast har du knappt en minut på dig att säga din grej. Ingen orkar lyssna, folk vägrar läsa texter som är längre än en Twitter-post och bara ytters få väljer att tänka till om de inte absolut måste. En förklarande video har som ett mål att förklara en invecklad tjänst, presentera en innovativ produkt eller berätta en spännande historia om en affärsidé – på en minut. Jag är förvånad att du läst ända hit.

Explainer-video eller förklarande animerad film hjälper dig att:

Få uppmärksamhet

Du behöver innehåll som väcker intresse på en gång. Med en explainer-video fångar du uppmärksamheten snabbare och håller den längre. Tittaren minns informationen bättre och under mycket längre tid.

Få alla att förstå

En kortfilm tvingar dig att komprimera information. Du får lyfta fram dina produkters eller tjänsters viktigaste fördelar. Genom att uttrycka dig enkelt sparar du dina kunders tid och energi.

Synas på sociala medier

Återigen sociala medier. Hur enkelt är det att bara klicka på en knapp och dela en video som du tycker om? Tänk på att kortare videos delas mer och sprids exponentiellt snabbare. En minut är precis lagom.

Hur går det till?

1. IDÉ OCH TALMANUS

En explainer video ska helst vara max en och halv minut lång vilket motsvarar ca 150 till 200 ord. Det känns väldigt lite och man vet inte var man ska börja. Innehållet måste vara finslipat till det absolut nödvändigaste och driva hem poängen utan tvekan. Ordval och stil ska motsvara kundens personlighet och varumärke, samt lyda de allmänna kraven på talmanus – enkel meningsbyggnad, tydligt röd tråd, kort och koncist.

2. RÖST OCH MUSIK

I samarbete med röst- och ljudproduktionsbolag väljer vi den bästa rösten för att representera ditt företag eller din idé. Musiken ska stödja storyn men får inte ta över. Vill du ha egen unik låt så har QueensLab bra vänner som kan allt om musikproduktion för film.

3. STORYBOARD

Grova skisser används vid detta läge för att inte leda bort uppmärksamheten från det väsentliga – berättelse och budskap. Storyboarden visar och beskriver animationen i synk med talmanuset – mening efter mening, ibland ord efter ord. Animationen ska interagera och samarbeta med rösten, och inte bara finnas med.

4. STILLBILDER ELLER MALLAR

Först nu skapar vi grafiska mallar – stillbilder som motsvarar delar av storyboarden och visar tydligt den visuella stilen filmen kommer att få. Tre ord: varumärke, varumärke, varumärke!

5. DEMO

Ibland är det smart att göra en kort demo först – ca 15 sekunder av animation. Kunden får möjlighet att få en bra uppfattning om hur filmen kommer att se ut. Här blir saker spännande. Hur dyker upp nya objekt på scenen? Rytm, hastighet? Jag tänker mig en dans – är du mer dubstep, country eller kanske tango?

6. ANIMATION

Detta är den mest tidskrävande och intensiva fasen av processen. Men ren glädje när varje bit av pusslet faller på sin plats och kommer till liv! Förutom helanimerade produktioner blir det allt vanligare med att använda videosnutt från en bildbank, såsom iStock eller Adobe Stock. På så sätt kan jag uppnå en hel annan atmosfär i filmen.

7. LADDA UPP OCH DELA

Nu ska din video möta sin publik. Prioritera inte kvantitet utan kvalitet, nå rätt publik vid rätt tillfälle. Kontakta oss för tips inför lansering.

8. ANALYS

Lansering är inte ett slut. Tvärtom. Det är då allting börjar. Du ska alltid följa din video och se effekten. Hur många har tittat på den? Hur länge? Hur många av de som tittade på videon stannade kvar på din hemsida? Vad klickade de på? Du vet väl att varje marknadsåtgärd ska utvärderas. Vad fick du ut av din satsning? Vad blir nästa steg?